Vecka 10
I den här veckan så har vi jobbat med multiplikationstabellerna, jag har blivit ännu snabbare i alla multiplikationstabellerna. Jag har lärt mig en ny strategi när man räknar nians tabell, så här fungerar den strategin: i nians tabell så blir alltid produktens siffersumma 9. Om faktorerna är
6 och 9 så är 6-1=5, och efter som siffersumman skulle bli 9 så är den andra siffran i produkten 4.
Alltså är svaret 54.
I NO så har vi jobbat med åska, jag har lärt mig att det dygn när det var mest blixtar i Sverige så var det 30 000 blixtar som slog ner och att det pågår cirka 2000 åskoväder på jorden hela tiden.
I svenska så har vi börjat läsa Alex dogboy, boken handlar om en pojke vars mamma och pappa lämnar honom, han väljer att flytta ut på gatan. När han väl är ute på gatan händer en massa fruktansvärda saker, bland annat så blir han inlåst i ett frysrum. Vi har jobbat med att dra paralleller till något man redan vet, att ställa frågor till boken, att ge svar till frågorna när man får svaret och att föreställa sig vad som man tror kommer att hända.
Att kunna multiplikationstabellerna bra gör att många delar i matematiken blir enklare. Så bra att du blivit ännu snabbare. Det verkar vara en gripande och nästan lite otäck bok ni läser. Hoppas att den slutar lyckligt!
SvaraRaderaDu beskriver strategin för nians tabell på ett väldigt bra sätt tycker jag.
SvaraRaderaAlex dogboy är spännande, jag och Hugo läste den tillsammans för några år sedan.
Det är mäktigt med åskoväder men jag visste inte att det är så många som ca 2 000 som är igång jämt och ständigt!
Så bra du kunde återge de lässtrategier vi arbetar med. Det märks att du är en van läsare, för du använder strategierna hela tiden.
SvaraRadera